Ohjeet ja usein kysytyt kysymykset

Työmarkkinatorin ohjekeskuksesta löydät apua palvelumme käyttöön! Voit tutustua eri toimintojen ohjesivuihin, katsoa tuoreimmat tiedotteet uusista ominaisuuksista sekä selata vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Voit tutustua tarkempiin ohjeisiin, miten luoda työnhakuprofiili tai työpaikkailmoitus. Työmarkkinatorin käyttö työnantajana voi vaatia erillistä Suomi.fi-valtuutta. Tutustu myös valtakunnallisiin neuvontapalveluihin.

Usein kysytyt kysymykset

Yleistä

Työmarkkinatori on suunnattu työnhakijoille, työnantajille ja yrittäjille – käytännössä koko työikäiselle väestölle. Todennäköisesti siis myös sinulle.   

Palvelussa käyttäjät voivat etsiä työpaikkoja tai työntekijöitä sekä saada tietoa työelämästä ja eri ammateista.

Palvelu on avoin kaikille ilman kirjautumista. Kirjautumiseen ja sen kautta avautuviin lisäpalveluihin tarvitaan mahdollisuus tunnistautua vahvasti. Vahvaan tunnistautumiseen tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Jos olet eurooppalainen yksityishenkilö tai yrityksen edustaja, voit tulla asiakkaaksi EiDAS-tunnistusperiaatteiden mukaisesti. Sinut tunnistetaan rekisteröityessäsi ja palvelua käyttäessäsi.

Työmarkkinatorin käyttö on sinulle täysin maksutonta.    

Voit käyttää palvelua, kun olet täyttänyt 13 vuotta.

Palautelomake on tarkoitettu palautteen antamiseen. Se voi koskea esimerkiksi Työmarkkinatorin teknistä ongelmaa tai sisällöissä olevia puutteita. Omien asioiden hoitaminen ei ole mahdollista palautelomakkeen kautta. Tarvittaessa voit toimittaa tiedostoja TE-toimistoon Turvaviesti-palvelun kautta.

Turvaviesti-palvelu (turvaviesti.te-toimisto.fi)


Palvelun tekniset vaatimukset

Työmarkkinatoria voi käyttää tietokoneella sekä mobiililaitteilla, kuten älypuhelimella ja tabletilla. Palveluamme on kehitetty niin, että sen käyttäminen on sujuvaa laitteella kuin laitteella.

Yksittäisiä poikkeuksia voi kuitenkin olla, ja osalla vanhimmista laitteista Työmarkkinatori ei välttämättä toimi parhaalla mahdollisella tavalla.

Sivuston käyttö onnistuu yleisimmillä selaimilla, kuten Mozilla Firefoxilla, Google Chromella, Microsoft Edgellä ja Safarilla. Parhaan toimivuuden varmistamiseksi tarkista, että olet päivittänyt käyttämäsi selaimen viimeisimpään versioon. Palvelun ulkoasu saattaa olla erilainen, eivätkä kaikki toiminnot välttämättä toimi, jos käytät harvinaisempaa selainta tai yleisemmän selaimen vanhempaa versiota.  

Palvelun käytössä on havaittu ongelmia Safari 11 ja Internet Explorer -selaimilla. Suosittelemme käyttämään muita selaimia.

Jos sivusto toimii virheellisesti, kannattaa kokeilla tyhjentää selaimen välimuisti.

Pyrimme tekemään Työmarkkinatorin päivitykset niin, etteivät ne aiheuta katkoja palvelun käyttöön. Lyhyet häiriöt päivitysten aikana ovat kuitenkin mahdollisia, ja tiedotamme näistä etukäteen palvelun etusivulla. Osa päivityksistä voi vaatia myös pidempiä käyttökatkoja tai vaikuttaa etenkin kirjautumista vaativiin toimintoihin. Katkon aikana et voi käyttää palvelua. Et voi siis itse päättää, milloin haluat päivityksen.

Uusimpiin päivityksiin voit tutustua tämän Ohjekeskuksen alaosasta. Jos palvelu ei toimi normaalisti päivityksen jälkeen, kannattaa tyhjentää selaimen välimuisti.


Työnhakuprofiili 

Julkaistut työnhakuprofiilit ovat anonyymejä eli niissä ei näy profiilin laatijan nimeä tai yhteystietoja, ellei hän itse lisää avoimiin kenttiin niitä tai esimerkiksi linkkiä LinkedIn-profiiliin.

Työmarkkinatorille kirjautunut työnantaja voi luoda työpaikkailmoituksen tai selata julkaistuja työnhakuprofiileja erilaisilla hakuehdoilla. Työnantaja voi ottaa yhteyttä työnhakijaan Työmarkkinatorin Ota yhteyttä -toiminnon avulla. Tällöin työnhakijalle lähetetään järjestelmästä sähköpostiviesti, mutta työnantaja ei tässäkään kohtaa näe työnhakijan sähköpostiosoitetta. Työnhakuprofiilin laatija saa yhteydenoton sähköpostiinsa osoitteesta noreply@tyomarkkinatori.fi.

Työnhakuprofiilissa käytetty sanasto perustuu Euroopan laajuiseen ammatti- ja osaamisluokitukseen, josta ei valitettavasti löydy kaikkia Suomessa tunnettuja ammatteja tai niihin liittyviä osaamisia. Valitse tällöin profiiliisi parhaiten sopivia ammattinimikkeitä ja osaamistermejä. Voit tutustua näihin nimikkeisiin ja termeihin myös ESCO-ammattisanaston verkkosivuilla.

Suositellut työpaikat perustuvat työnhakuprofiilin ja työpaikkailmoitusten ammattien ja osaamisten avainsanoihin. Lisäksi huomioidaan muun muassa työnhakuprofiilin työtoiveet, koulutustiedot ja kielitaito. Tiedoista koostetaan lopulliset käyttäjälle esitettävät tulokset.

Suositeltujen työpaikkojen osuvuuteen vaikuttaa myös työpaikkailmoitusten tietosisältö, jossa voi olla puutteita. Avoimet työpaikat tuodaan Työmarkkinatorille useista eri tietojärjestelmistä.

Jos sinulla on suomalaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai sirullinen henkilökortti, voit kirjautua Työmarkkinatorille Suomi.fi-tunnistautumisen avulla. 

Lisäksi voit kirjautua Työmarkkinatorille eurooppalaisen eIDAS-tunnistautumisen kautta. Valitse Suomi.fi-tunnistuksen sivulta Ulkomaalaisen tunnistustavat / Identification methods for foreigners. Sen jälkeen voit valita kansalaisuuden ja pääset jatkamaan eIDAS-tunnistautumista.

Jos et voi käyttää Suomi.fi- tai eIDAS-tunnistautumista, voit kirjautua sisään Sinuna-palvelun avulla ja luoda työnhakuprofiilin.

Kun viet työnhakuprofiilisi EURES-portaaliin, koulutustiedoissasi vähintään yhden tutkinnon on oltava näkyvissä työnantajalle. Jos profiilissasi on ainoastaan koulutuksia, joille ei löydy vastinetta koodistosta, ei profiilia pysty julkaisemaan.

Työnhakijana voit kirjautua sisään Työmarkkinatorille ja poistaa työnhakuprofiilin työnantajien näkyviltä milloin tahansa. Voit avata työnhakuprofiilisi ja valita kohdan Aseta julkaisemattomaksi. Tämä valinta poistaa työhakuprofiilisi heti näkyviltä. 


Työpaikkailmoitukset 

Työpaikkailmoituksen tietoja tulee muokata siinä järjestelmässä, johon ilmoitus on alun perin jätetty. Jos olet avannut työpaikkailmoituksen työnantajan omassa rekrytointijärjestelmässä, sinun tulee muokata sitä sen kautta. Jos olet jättänyt ilmoituksen Työmarkkinatorilla, muokkaa ilmoitusta Työmarkkinatorilla. 

Tietojen päivittymisessä eri järjestelmien välillä voi olla noin 15 minuutin viive. Jos ilmoitusta muokataan jossain muussa kuin alun perin käytetyssä järjestelmässä, katkeaa ilmoitusten välinen yhteys, eivätkä muutokset päivity järjestelmästä toiseen.

Kun julkaiset työpaikkailmoituksen, sinun täytyy valita hakuajan päättymisen päivämäärä kalenterista. Sitä voi tarkentaa kellonajalla. Jos et syötä kellonaikaa, päättymisajaksi tulee oletuksena klo 00.00. Tällöin työpaikkailmoitus vanhenee heti vuorokauden vaihtuessa.

Jos olet lisännyt TE-palveluiden työpaikkailmoituksen lisätietokenttään tietoa liittyen työn kestoon, Työmarkkinatori tulkitsee työn määräaikaiseksi. Jos valitset työpaikkailmoitukseen työn kestoksi yli 12 kk ja kirjoitat lisätietokenttään esimerkiksi “vakituinen”, muuttuu ilmoitus määräaikaiseksi lisätiedon takia. Jos haluat ilmoittaa vakituisen työpaikan, valitse työn kestoksi yli 12 kk ja jätä lisätietokenttä tyhjäksi.

Työmarkkinatorin työpaikkailmoituksissa toimivat vain TE-palveluiden verkkosivuille ohjaavat linkit. Näin voidaan varmistua siitä, ettei työpaikkailmoituksista linkitetä haitallisille sivuille.

Voit poistaa työpaikkailmoituksen kirjautumalla siihen järjestelmään, johon ilmoitus on alun perin jätetty ja poistaa ilmoituksen hausta. Jos poistat ilmoituksen jossakin muussa järjestelmässä, mutta se ei poistu Työmarkkinatorilta, sinun täytyy kirjautua Työmarkkinatorille ja poistaa ilmoitus siellä. Ilmoitus poistuu näkyviltä, kun klikkaat Arkistoi.


Muut kysymykset

Yhteydenotolla työnantaja kertoo olevansa kiinnostunut profiilillasi ilmoittamastasi osaamisestasi. Olethan yhteydessä suoraan työnantajaan. Yhteydenotto takaisinpäin Työmarkkinatorin kautta ei ole mahdollinen. Työnantajan lähettämä yhteydenottopyyntö ei ole velvoittava. 

Yhteydenotto tulee sinulle sähköpostiin osoitteesta noreply@tyomarkkinatori.fi. Sähköpostiin ei voi vastata. Jos olet ilmoittanut muita yhteystietojasi profiililla, saattaa työnantaja olla yhteydessä myös muulla tavoin. Sähköpostissa on työnantajan yhteystiedot. 

Voit lähettää kiinnostaville profiileille yhteydenoton Työmarkkinatorin profiilin "ota yhteyttä työnhakijaan" -painikkeen kautta. Tämä viesti lähtee heille sähköpostiin. Lähettäjänä toimii noreply@tyomarkkinatori.fi. 

Jos työnhakija on profiilillaan ilmoittanut muita yhteystietoja, voit olla yhteydessä suoraan myös niihin. Lähtökohtaisesti profiilit ovat anonyymeja.  

Yritysten perustiedot tulevat Työmarkkinatorille Työ- ja elinkeinoministeriön tietovarannosta, johon tietoja kerätään Yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä (YTJ) sekä eri toimijoilta, kuten Business Finlandilta, Tukesilta, ELY-keskuksilta ja Verohallinnolta.

Jos tiedot näkyvät väärin Yrityksen perustiedot -osiossa, voit muuttaa niitä tekemällä muutoksen yrityksen edustajana Yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ). YTJ:stä muutos heijastuu asiakastietovarantoomme ja lopulta suoraan tietoihisi. Tehdyt muutokset eivät päivity suoraan Työmarkkinatorille, vaan päivityksessä on muutaman päivän viive. 

Jos haluat tehdä muutoksia rekrytoinnin yhteystietoihin, voit kirjautua Työmarkkinatorille yrityksen edustajana ja muuttaa yhteystietoja Yrityksen tiedot -kohdassa. Saatat tarvita erillisen Suomi.fi-valtuuden yrityksen yhteystietojen muuttamiseen.

Päivitetty: